Çağrı Merkezleri, Engelli İstihdamının Kilit Sektörü Olmayı Sürdürüyor.

Çağrı Merkezleri, Engelli İstihdamının Kilit Sektörü Olmayı Sürdürüyor.

Engelli bireylerin sosyo-ekonomik hayata katılabilmeleri, daha kaliteli bir yaşam sürdürebilmeleri ve toplumsal dönüşümün içinde yer alabilmeleri açısından bilişim teknolojileri ve hizmetleri büyük öneme sahip.  Bugün geldiğimiz noktada çağrı merkezleri, engellilerin toplumdan soyutlanmamasına ve yeteneklerinin geliştirilerek topluma katkıda bulunmalarına olanak sağlayan sektörlerin başında geliyor.

Çağrı Merkezleri Derneği’nin araştırmasına göre 2016 yılında 85 bin olan çağrı merkezi sektörü istihdamı, bu yıl yüzde 7’lik büyüme göstererek 91 bin kişiye ulaştı. Sektörde istihdamın yüzde 44’ü ise üç büyük il dışındaki illerde gerçekleşti. Bugün 50’den fazla ilde yapılan yatırımlarla ekonomiye ve bölgesel kalkınmaya sağladığı katkının yanı sıra, toplumun dezavantajlı kesimlerinin iş hayatına katılması anlamında da en stratejik iş alanlarından biri konumunda.

TÜİK verilerine göre Türkiye’deki yaklaşık 5 milyon engellinin yüzde 42,8’i erkek, yüzde 57,2’si kadınlardan oluşuyor. Engellilerin iş aramak en sık başvurduğu kurum ise İŞKUR . Türkiye İş Kurumu verilerine göre,  2016’da İŞKUR’a başvuran engellilerin istihdam edilme sayılarına bakıldığında kamuda 236, özel sektörde 14.795 olmak üzere 15.031 engelli istihdamı sağlandı.

Ülkemizdeki toplam engelli sayısı düşünüldüğünde, bu rakamın çok küçük bir kısmı eğitim ve çalışma imkanlarından yararlanabilmektedir.

Kendilerini kısıtlı hissetmeden verimli olabilecekleri alanlar yaratarak, dezavantajlı grupların toplumsal entegrasyonu önündeki engelleri kaldırabilen sektörlerden biri olan çağrı merkezi, engelli istihdamında önemli bir açığı kapatmaya devam ediyor.

Çağrı merkezlerinin engelli istihdamına yapacakları katkı, engellilerin hayatın her alanında var olabilmeleri açısından büyük önem taşıyor. Bu girişimler, ekonomik bağımsızlık kazandırmasının dışında, müşterilerle iletişim kurması ve çözüm üretmesi bakımından, üretkenliklerini keşfetmelerini sağlayarak özgüvenli ve toplum içerisinde başkasına ihtiyaç duymayan bireyler olarak yaşamalarına katkı sağlıyor.

Bugün yasal sınır olan yüzde 3’ün üzerinde istihdam sağlayan birçok çağrı merkezinde engellilerin hayatını kolaylaştıracak düzenlemeler yapılmaya devam ediliyor. Bina ve çalışma alanlarının engellere göre dizaynı, mimari engellerin ortadan kaldırılması, evinden çıkması mümkün olmayanlar için ise Home Office sistemi kapsamında gerekli sistemin evlerine kurularak çağrı almalarının sağlanması bu çalışmalardan bir kısmı.

Engellilerin ekonomik ve sosyal hayata katılımlarını artırmak için, Devlet ve özel sektör ve STK’lar tarafından çağrı merkezi özelinde birçok proje gerçekleştirildi ve gerçekleştirilmeye devam ediyor. Fiziksel Engelliler Vakfı, Kas Hastalıkları Derneği gibi bazı sivil toplum kuruluşlarının İŞKUR desteğiyle gerçekleştirdiği çağrı merkezi sertifika eğitimi ve istihdam projeleri başarılı örnekler arasında gösterilebilir.

Merve Uyar – Ahmet Copur, Prizma Çağrı Merkezi

Çağrı merkezi ile birlikte birbirimizin eksik yanını tamamladık.

Ahmet Copur: 1969 Karaman Ermenek doğumluyum doğuştan görme engelliyim. İlköğretim okulumu Ankara göreme engelliler okulunda tamamladım liseyi açık lise olarak tamamladım. 1990-2010 yılına  kadar iş arama çabalarım oldu  defalarca İŞKUR’a başvurdum ancak herhangi bir çalışma durumu olmadı. Nihayet İŞKUR çağrı merkezi ilanı üzerine şuan çalışmakta olduğum çağrı merkezine başvurdum 3 aylık kursu tamamladıktan sonra vatandaş temsilcisi olduğum görevime başladım  hala bu sektörde devam etmekteyim.

Merve Uyar:  1989 Karaman merkez doğumluyum. Lise mezunuyum. Doğuştan konuşma ve SERAPLAL PALSİSİ engelim var. Alo 170 iş başvurusuna İŞKUR aracılığı ile başvurdum. Ancak  çağrılarda sesimin gitmemesi ve kelimelerimin anlaşılmaması üzerine görme engeli olan Ahmet abi ile tanıştım ve birlikte  çalışmaya devam ediyoruz.

Çağrı merkezi öncesi her ikimizde çalışmıyorduk. Çağrı merkezi ile birlikte birbirimizin eksik yanını tamamladık. Artık kendi işimizi yapıyor ve kendi paramızı kazanıyorduk. Birimiz konuşma engelinden dolayı vatandaşlarla konuşamıyor diğerimiz görme engeli nedeni ile vatandaşa hizmet veremiyorduk. İlk başlarda ayrı bireyler olarak çalışamayacağımızı düşündük. Fakat kader ikimizi bir araya getirdi. Şu anda birimiz vatandaşlarla konuşarak bilgi verirken diğerimiz verilen bilgileri ekrana kaydediyor. Çağrı merkezi sektörü, bize birlik olmayı ve beraber olduktan sonra her işi başarabileceğimizi öğretti. Bu nedenle de hayattan kopmaktan kurtulduk.