ÇiçekSepeti CEO’su Emre Aydın:

“MÜŞTERİ DENEYİMİNİ HER ADIMDA TAKİP EDİYOR VE GELİŞTİRİYORUZ”

Türkiye’de online çiçek gönderimi konusundaki açığı fark eden Emre Aydın’ın 2006 yılında kurduğu Çiçeksepeti, kısa sürede sektörün lider e-ticaret siteleri arasında yerini aldı.

Kazandığı başarılarla dünya devi Amazon’un yanı sıra Venture Capital ve Hummingbird gibi firmaların dikkatini çekmeyi başaran firma, aldığı yatırımlarla gelişimine hız verdi.

Çiçek dışında ürün gamına eklediği yeni kategorilerle büyüyen çiçeksepeti, bugün 150’den fazla çalışan, 25 franchise noktası ve 2 binin üzerinde bayiden oluşan büyük bir ekiple operasyonlarını yürütüyor.

Birçok yeni girişime ilham veren bu başarının arkasındaki isim olan Emre Aydın, Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümü mezunu. Unilever’de başlayan iş hayatına, ERP danışmanlığı yapan bir şirketin ortağı olarak devam etti. ERP danışmanlığı yaptığı senelerde Türkiye’de bulunan büyük uluslararası firmalara hizmet veren ve bu firmaların bilgi sistemlerinde farklı projelerde yer alan Aydın, o yıllarda kazandığı tecrübeler, tasarımını ve yönetimini kendisinin üstlendiği çiçekSepeti’ni hayata geçirmesinde etkili oldu.

ÇiçekSepeti CEO’su Emre Aydın, ayda yaklaşık 15 milyona yakın sayfa ziyaretçi sayısıyla dikkat çeken çiçeksepeti’nin hikayesini, yatırım planlarını, yurtdışı operasyonlarını ve müşteri deneyimi süreçlerinde çağrı merkezlerinin rolünü anlattı.

Çiçeksepeti nasıl doğdu? Kuruluş hikayesini kısaca anlatır mısınız?

ÇiçekSepeti, online çiçek gönderimi konusundaki açığı farketmemle doğan bir fikir üzerine 2006 yılında kuruldu. İlk yıllarında sadece çiçek dikeyinde ilerledi. Daha sonra bayi ağını genişleterek tüm Türkiye’de aynı gün çiçek teslimatı yapmaya başladık. 2011 yılında hediye ve yenilebilir çiçek (Bonnyfood) kategorilerini açtık.

Aynı yıl, Amazon ve Hummingbird yatırımlarını aldık. ÇiçekSepeti, Amazon’un kendi operasyonlarını yürüttüğü ülkeler dışındaki ilk yatırımı, bu nedenle önemli olduğunu düşünüyorum. Dünyanın kendi alanında en çok ziyaret edilen sitesi olan ÇiçekSepeti’nin başarı hikayesini globale de taşıyabilmek adına 2016 yılından itibaren LolaFlora markasıyla başta İspanya, Meksika, Rusya olmak üzere Avrupa ve Güney Amerika ülkelerinde de faaliyet gösteriyoruz. Amacımız ÇiçekSepeti ile Türkiye’de yakaladığımız başarıyı LolaFlora markasıyla bulunduğumuz ülkelere de taşımak.

Sizce elde edilen başarının ardındaki temel faktör nedir?

Her şeyden önce sürekli kendimizi yenilemek ve geliştirmek adına neler yapabileceğimizi düşünen bir ekibiz. ÇiçekSepeti bir teknoloji şirketi, en büyük yatırımı teknolojiye yapıyoruz.

Bir yandan ürün çeşitliliğimizi de artırıyoruz. Özellikle hediye kategorisi kısa zamanda çok büyük gelişme gösterdi, insanlar artık sadece sevdiklerine hediye göndermek için değil, kendileri için de alışveriş yapıyorlar. Genel olarak hem çalışanlarımızın, hem müşterilerimizin düşüncelerine çok önem veriyoruz. Müşteri deneyimini her adımda takip ediyor ve geliştirmek için çalışmalar yapıyoruz. Onlara en doğru şekilde ulaşma amacıyla pazarlama çalışmalarımızı şekillendiriyoruz. Şu anda müşteri onayı dediğimiz, dünyada ilk kez bizim tarafımızdan hayata geçirilen bir süreç başlattık. Müşterilerimiz, siparişleri yola çıkmadan evvel kendilerine gönderilen kısa mesaj ve e-posta ile ürünün son halini görebiliyor ve 10 dakika süre içerisinde onay ya da red verebiliyorlar. Hedefimiz dünyanın en büyük hediye şirketi olmak. Bu doğrultuda özverili bir ekip çalışması ile bu hedefe ulaşacağımıza inanıyoruz.

Teknolojiye ciddi yatırımlar yaptığınızı söyleyebilir miyiz?

Elbette, ÇiçekSepeti olarak teknolojik yeniliklere çok önem veriyoruz. Teknoloji olarak her şeyi öğrenebilen, deneyebilen, araştıran, bunun için emek ve zaman harcayan büyük ve deneyimli bir ekibimiz var. Çoğu çözümleri inhouse olarak geliştiriyoruz, bu da bizi daha  çevik yapıyor. Amacımız her türlü teknolojik yeniliği uygulamalarımıza entegre ederek tüketicinin hayatını kolaylaştırabilmek, ona yeni olanaklar sunabilmek. Örneğin kullanıcılarımıza AR destekli videocard uygulaması sunuyoruz. AR teknolojisini nasıl kullanabiliriz diye düşünürken bulduğumuz ve ÇiçekSepeti uygulamasına entegre ettiğimiz bir özellik. Bu özellik sayesinde bugün sevdiklerinize kolaylıkla video mesajınızı iletebiliyor ve yine sevdiklerinizden gelen bir video mesajı ÇiçekSepeti kartı üzerindeki QR kod sayesinde her an yanınızda taşıyabiliyorsunuz.

Çiçeksepeti’nin ürün gamında neler bulunuyor?

Biz bir e-ticaret sitesiyiz ve pek çok kategoride binlerce ürün satıyoruz. Çiçeksepeti’ni ziyaret edenler çiçek ve yenilebilir çiçek kategorilerine ait ürünlerin yanısıra, hediye kategorisi altında kişiselleştirilmiş hediyelerden ev-yaşam ürünlerine, kozmetikten modaya, takıdan oyuncağa hediye denilince akla gelen tüm ürün gruplarını bulabiliyor. Hediye kategorimiz çok zengin, bu kategoride şu an 500.000’e yakın ürün yer alıyor. Hem ürün sayısı hem de tedarikçi ağı bazında en çok büyüyen kategorimiz aynı zamanda. Başta İstanbul, Ankara ve İzmir olmak üzere birçok üründe aynı gün teslimat yapılıyor.

Kısa bir süre önce ürün çeşitliliğimizi vurgulamak için “Var Var” sloganı ile bir kampanya hayata geçirdik. Gerçekten büyük indirimlerle, insanların hem kendilerine hem de sevdiklerine alabilecekleri ürünler sunduk. TV, radyo, dijital, açıkhava ve sinema mecralarını kullanarak, oldukça kapsamlı ve güzel bir kampanyaya imza attık. Çok pozitif geri dönüşler aldık. Önümüzdeki süreçte de “Aradığın tüm ürünler ÇiçekSepeti’nde Var Var” demeye devam edeceğiz.

Yurtdışı operasyonlarınızdan bahseder misiniz? Hangi ülkelerde faaliyet gösteriyorsunuz? Bu ülkeler hangi kriterlere göre belirleniyor?

2016 yılında start verdiğimiz yurtdışı operasyonları kapsamında LolaFlora markasıyla başta İspanya, Meksika, Rusya olmak üzere farklı ülkelerde hizmet veriyoruz. Hizmet verdiğimiz tüm ülkelerde 1000’den fazla bayimiz bulunuyor. Bu ülkelerde de giderek büyüyoruz. Gireceğimiz ülkelerde öncelikle pazar araştırması yapıyor, ÇiçekSepeti ile edindiğimiz tecrübe doğrultusunda hangi ülkede başarılı bir operasyon yürütebileceğimize, iyi geri dönüşler alabileceğimize inanıyorsak pazarda yerimizi alıyoruz. Şu an Meksika pazarında ikinci sıradayız.

İlerleyen dönemler için yeni hedefleriniz nelerdir?

Özellikle hediye kategorisinde ürün gamını genişletmek, daha büyük bir pazar yeri haline gelmek en büyük hedefimiz. Ayrıca dünyanın en büyük hediye şirketi olarak, ÇiçekSepeti teknolojisiyle dünyanın her yerine mutluluk taşımayı da arzu ediyoruz.

Bir yandan sosyal alanda da başarılı bir marka olmak istiyoruz. Bu yıl itibarıyla ING Basketbol Süper Ligi resmi sponsoruyuz. Spora ve sporcuya destek olmak, bu gibi faaliyetlerimizi sürdürmek de hedeflerimiz arasında.

Türkiye’de e-ticaret sektörünün geleceğine dair öngörüleriniz nelerdir?

E-ticaret, Türkiye’de henüz %6’lar seviyesinde olmasına karşın çok hızlı büyüyor. Bu oranın, yeni dikeylerde başarılı start-uplarla birlikte kısa süre içerisinde %15’lere çıkacağına inanıyorum. Nitekim e-ticaretle birlikte hayatımıza giren hızlı ve kolay alışveriş olanağının müşteri davranışlarını da değiştirmekte olduğunu hep birlikte gözlemliyoruz.

Birçok yeni girişime ilham olan bir şirketin kurucusu olarak, genç girişimcilere önerileriniz neler olur?

Bir iş kurmak amacıyla yola çıkmaya hazırlanan genç girişimcilere en büyük tavsiyem, çıktıkları yolun kısa bir koşu değil, bir maraton olduğunu unutmamaları olur. Çok kısa sürede çok büyük sonuçlar almayı hedefliyorlarsa bu yola hiç çıkmamalılar. Ancak büyük hedefleri varsa ve hayatlarının geri kalanında tüm enerjilerini bu maratonu başarıyla koşmak için harcamaya hazır hissediyorlarsa adım atmalılar.