Gezgin

 

Açık ofisler için fırsatlar barındıran bir dönem

Global Covid-19 salgınının çalışma anlayışını kökten değiştirmesiyle birlikte ‘ofis’ kavramı da zihnimizde yeni bir anlam kazandı. Çalışmak için ofise gitmek söz konusu olmayınca, milyonlarca insan için bir anda salondaki yemek masası ya da çalışma odasındaki bir köşe yeni ‘ofis’ oluverdi.

Çalışma mekanı denildiğinde son yıllarda gitgide popülerleşen ve sayıları hızla artan paylaşımlı ofisler ile ofis çözümleri hizmeti sunan şirketler bir kez daha gündeme geldi. İhtiyacınıza göre belirli bir zaman dilimi için kendinize bir masa, toplantı odası ya da ofis kiralayabildiğiniz bu model, sanal ofis imkanı da sunuyor. Çeşitli üyelik seçeneklerinden birini tercih edebiliyor, trafikte zaman kaybını elimine ederek firmanın size en yakın lokasyonunda çalışmanıza olanak tanıyor.

Diğer üyelerle networking imkanının yanı sıra firmaların maliyetlerini düşürmesi açısından da tercih edilen modeli, pandemi ile birlikte ele almak üzere ülkemizde hizmet veren LeventOfis ve Workinton’a ulaştık. Levent ve 4.Levent şubeleriyle hizmet veren LeventOfis CEO’su Serkan Koç ile İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Doha’daki 16 şubesiyle hizmet veren Workinton CEO’su Cihan Seyithanoğlu sorularımızı yanıtladı.

 

“1-10 kişilik işletmeler için büyük maliyet avantajı sunuyor”

Serkan Koç

LeventOfis, CEO

Kimse evde çalışmayı sevmedi, aslında ofislerini özlüyorlar. İşverenlerse evden çalışmanın dayanılmaz maliyet avantajını ve verimini tatmış durumdalar. Bu ikilemde açık ofisler kaçış noktasını oluşturuyor. Firma sahipleri genel giderleri düşürmek için çalışanına en yakın lokasyonda olan ofislerde alan kiralayarak çalışanlarına imkan sunmaya başladılar. Çalışanlar da yolda geçen zamanı minimuma indirecek bu yöntemi benimsediler: Düşünsenize evinize 5-10 dakika uzaklıkta ofisiniz var. Çalışanlara zaman tasarrufu sağlıyor. Çalışanların diğer firma çalışanları ile sinerji sağlamaları ise iyi pratikleri birbirinde görüp inovasyona yönelmeleri için fırsat. Tabii en büyük handikap işverenler için farklı firmaların çalışanlarına sundukları ek faydalar öğrenilince çalışanların talebini karşılamak ile demotivasyon arasında sıkışabiliyorlar.

Açık ofisler 1-10 kişilik işletmeler için büyük maliyet avantajı sunuyor.  Mutfak çalışanı, internet maliyeti gibi çalışan sayısına oranladığınızda yüksek olan giderler, açık ofislerdeki büyük ölçek sayesinde kişi başına düşen maliyet düşeceği için maliyet avantajı sağlanıyor. Bunun yanında görülmeyen elektrik ve internet arıza problemi, tamir gibi maliyetler de tamamen ofis hizmeti sunan firmalarca karşılanıyor. Freelancer’lar için yeni iş fırsatları bulmak ve networking için fırsatları barındırıyor. Bu ofislerde bulunan diğer firmalarla sinerji sağlanması ile yeni iş imkanları yakalanıyor.

Açık ofisler ofis yönetim hizmetinden çıkarak topluluk yönetim hizmeti haline geldiler. Sosyal alanlar, konferans ve partiler, en önemlisi farklı firmalarla olan sinerji imkanı, çalışanları açık ofislere çekmektedir. Tabii ki lokasyon olarak evlerine veya iş yaptıkları alanlara yakınlık en önemli faydaları arasında sayılabilir. Ben uzun dönem satış ekiplerini yönettim. Çalışanlarımın en büyük problemi iki müşteri arasında merkezi, kolay ulaşımlı, maillerini okuyup kahvesini yudumlayacağı, yüksek hızlı interneti olan ve en önemlisi sakin ve temiz bir alanı bulamamalarıydı. Bu saydıklarım açık ofislerin olmazsa olmaz özellikleri. Tabii en büyük etken de pandemi sebebiyle firmaların ofislerini kapatmasıdır. Herkesin evinde sakin bir çalışma ortamı bulunmuyor. Çocukları olanlar için bu durum çok daha zorlayıcı oluyor. “Şöyle evime yakın, sakin, sürekli kahve ve çay ikramı olan bir yer olsa…” diyenlerin oranı giderek artmakta. Bu saydığım sebepler açık ofisleri tercih etmek için yeter de artar…

Açık ofis kavramı çok uzun yıllardır Google, Apple gibi firmaların kampüs adını verdikleri ofis anlayışında yaşamaktadır. Açık ofisler fikri serbest bırakıyor. İnsanlar inovasyon için çevresinden beslenir. Çıt çıkmayan, hareket olmayan ofislerde üretkenlik beklememek gerekir. İnsanlar kendilerini besleyen kişiler ve ortamlarda daha verimli ve motive olabilirler. Tabii üniversite kampüsüne gelir gibi sadece sosyalleşmeye gelen bir kitle de var. Onlardan uzak durmak gerek.

Pandemi ile birlikte her işveren gibi biz de ofislerimizi kapattık. Müşterilerimize 3 ay boyunca indirim yaparak onların zarar görmemesi için çalıştık. İkinci ayda 1 şubemizi açtık. 2. şubemizi üçüncü ay açtık ama sadece iki müşterimiz ofise geldi. Bugün tekrar yüzde 90 oranda müşterimiz ofislerine döndüler. Bu işveren ayağında böyle gelişmedi. İşverenler yüksek ofis maliyetlerinin farkına vardılar ve metrekare küçültme yolunu seçtiler. Yeni dönemde hemen her büyük şirket ofis maliyetlerinden kaçış yolunu arıyor. Bunun için açık ofisler çok büyük avantaj sağlıyor. Levent Ofis olarak biz çok şanslıyız. Tüm ofislerimizde camlar açılabiliyor. Oda başına düşen kişi sayısını optimum tutarak sağlıklı bir çalışma ortamı sağlayabiliyoruz. Ancak genellikle büyük firmaların ofislerinde camlar açılmıyor ve genellikle açık konseptiyle bir seperasyon yapılmamış durumda. Bu da salgın problemini ortaya çıkarıyor. Aynı şekilde servis veya toplu taşıma ile ofislere gelen çalışanlar da büyük tehdit altında. Kışın başlaması ile diğer hastalıkların da pandeminin yayılımında etkili olacağı söyleniyor. Bunları göz önüne aldığımızda açık ofisler çok avantajlı konuma geliyor. Tabii bunları tercih ederken de bahsettiğim camlı olmaları gibi avantajların olduğundan emin olmak gerekmekte.

 

“Çalışma alışkanlıkları kökten değişiyor”

 Cihan Seyithanoğlu

Workinton, CEO

 Yeni nesil çalışma hayatına atılan kişiler tecrübe odaklı, sosyal ve iş ağlarını geliştirebilecekleri alanlarda çalışmayı tercih ediyorlar. Bu nedenle açık ofislerde çalışmaya başladıklarında bir çok fırsata kolaylıkla ulaşabiliyorlar.  Büyük şirketler hem yeteneği çekebilmek için çalışma alanı tecrübesini sürekli geliştirmeye yöneliyorlar hem de yüksek maliyetli ofislerden daha kullanışlı ve bütçe dostu alanlarda çalışarak kendilerine avantaj sağlıyorlar. Bunun yanı sıra birçok işletmeyle aynı ortamı paylaşıyorlar.Böylece çalışma alanı aynı zamanda bir sosyal alana dönüşüyor ve klasik ofis ortamından farklılaşıyor.

 “Giderek dijitalleşen dünyada fiziksel mekan kısıtlamaları ortadan kalkıyor”

Teknolojinin ilerlemesi, çalışmanın şeklinin değişmesi, ekonomik globalleşme ve dijital çağın getirdikleri göz önünde bulundurulunca çalışma alışkanlıkları kökten değişiyor. Bunun en somut örnekleri arasında da coworking alanları gösteriliyor. Giderek dijitalleşen dünyada fiziksel mekan kısıtlamaları ortadan kalkmakta; bu sayede kişiler diledikleri yerden çalışabilmeyi her geçen gün daha çok sağlayabilmekteler. Evden ve/veya kafelerden çalışan insan sayısı arttıkça, onların da daha verimli ve konforlu çalışabilecekleri ortamlar olan coworking alanlarına eğilimi artıyor.

Workinton şubelerinin tüm dizaynı verimli ve motive çalışmak isteyen üyelerimizin ihtiyaçlarına göre tasarlanıyor. Bu durumda üyelerimizin çalışma alışkanlıklarına göre tercih edebilecekleri alanlar olmasını sağlıyor. Sessiz çalışmak isteyen kişiler cap’leri tercih ederken sürekli iletişim halinde olmak isteyenler daha büyük masaları seçebiliyor. Üyelerimiz arasında paylaşan ve üreten bir yapı olması için farklı kanallardan destek oluyoruz. Dijital kanallarımız aracılığıyla üretmek istedikleri konularda gerekli desteğe kolaylıkla ulaşabiliyorlar. Community yapımız sayesinde de direkt birebir iletişim noktasında destek oluyoruz. Workinton’da çalışmanın yanı sıra iş dünyasını ve eğlenceyi amaçlayan birbirinden farklı etkinliklerle üyelerimizle bir araya geliyoruz. İçinde bulunduğumuz durumla birlikte de dijital platformlar üzerinden katılabilecekleri etkinliklerle ilgili düzenli bültenler gönderiyoruz.

Coworking pazarının kısa vade dediğimiz bugünler ve önümüzdeki birkaç ay içinde coronavirüs’ün yarattığı ortamdan ciddi anlamda etkileneceği aşikar. Bu alanda faaliyet gösteren firmaların cirolarının düşmesi, operasyonel giderlerinin ise devamlılığı nedeniyle karlılık ve nakit akış anlamında sıkıntılı bir dönem geçirebilir.

Haberin detayları için Call Center Life 63. sayı↵