Konuk Yazar

Koronavirüs sosyal medyayı ve dijital pazarlama stratejilerini nasıl değiştirdi?

Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs pandemisinin yarattığı değişimleri uzun süre konuşacağız. İnsanlar tüketim alışkanlıklarını değiştirirken, kendileri için nelerin önemli olduğunu yeniden düşünmeye başladılar. Hatta davranışlarımız dahi değişti. Her ne kadar birçok ülkede normalleşme uygulamaları başlasa da hastalık birçok konuda ana belirleyici olmayı sürdürüyor.

Markalardan yana olan beklentiler değişti

Markalar ve iş dünyası için de bu değişimler ‘farklı bir bağlamda çalışmalarını sürdürme’ anlamına geliyor. Çalışma biçimlerindeki değişim, stratejiler üzerinde de hızlı bir biçimde etkisini gösterirken sosyal medya da bundan nasibini aldı.

Son aylarda insanlar sosyal medyada geçirdikleri zamanı artırırken markalardan yana olan beklentileri de değişiklik gösterdi. Bu değişiklikler, pandeminin ilk aylarında olduğu gibi, normalleşme sürecinde ve COVID-19 sonrası dönemde de etkisini göstermeye devam edecek.

Sosyal medyada ve online reklamlarda öne çıkma fırsatları doğdu

Birçok araştırma ve analiz şirketine göre, online reklam ve sosyal medya harcamaları mart ayında durdu. Bu karar, ne olacağı konusunda yaşanan belirsizlikten dolayı anlaşılabilir bir korkunun karşılığıydı. Ancak dijitale yatırım yapmayı sürdürenler ya da reklam kesintilerinden kısa sürede vazgeçenler, rekabetin azaldığı bir ortamla karşı karşıya kaldı. Özellikle e-ticaret ve turizm gibi aslında rekabetin yüksek olduğu alanlarda, yüksek fiyatlı reklamların fiyatı da bu sayede düştü.

Stratejik davrananlar başka bir zamanda yakalayamayacakları fırsatı ele geçirerek daha fazla görünür olmayı başardı. Reklam harcamaları az olan ya da dijital harcama yapmayan bazı şirketler, bu dönemde sosyal medyada ve online reklamlarda görünür oldu.

Bu bağlamda, tüketicilerin de reklamla olan ilişkisinin değiştiğini kabul etmemiz lazım. Belirsiz bir süre için bazı ürünlere sadece dijital kanallardan ulaşabileceklerini fark eden tüketiciler, reklamlara daha sıcak yaklaştılar. Avrupa’da sosyal medya reklamlarının görünürlüğü yüzde 60’ın üzerine çıkarken, ülkelere göre video, hikaye, mesaj gibi reklam tiplerinin tercihi de değişti.

Sosyal medyanın kralı TikTok olurken, Twitter Instagram’dan rol çaldı

Tüketici gözüyle bakmaya devam edersek, sosyal medya uygulamalarının kullanımı yönündeki tercihler de pandemide değişiklik gösterdi. Örneğin kısa videolarla tüm dünyada gençlerin beğenisini kazanan TikTok, indirilme sayısında 2 milyarı geçerek daha büyük yaş gruplarına da hitap edebileceğini gösterdi. Mart ayına kadar kitlesinin yüzde 70’i 18-24 yaş arası olan uygulama, artık 45 yaş üstü kullanıcılar tarafından dahi kullanılıyor.

Bir diğer önemli değişim ise Twitter’ın Instagram’dan rol çalması oldu. Sağlık Bakanımız Fahrettin Koca’nın koronavirüsle ilgili günlük paylaşımları, Twitter’ın bir haber kaynağı olarak da verimli bir şekilde kullanılabileceğini gösteriyor. Araştırmalar, kullanıcıların yüzde 34’ünün pandemi öncesinde Instagram’da geçirdikler zamanı artık Twitter’da geçirdiğini ortaya koydu.