Teknoloji

Sesli Kitaplar, yayıncılık sektörüne yeni bir soluk getiriyor

Yirminci yüzyılın başlarında görme engelliler için başlayan sesli kitap uygulaması, günümüzde yeni bir yayıncılık trendi olarak tekrar hayat buluyor. Kitap okumanın bir alternatifi olarak düşünülmese de, trafikte, spor yaparken veya gündelik işlerin gerçekleştirilmesi sırasında kitap dinleme fırsatı sunan bu sistem, sınırlı vakti olanların da bu kitaplara ulaşmasını sağlıyor.

Nüfusun önemli bir kısmının büyükşehirlerde yaşadığı, trafikte geçirilen sürelerin oldukça fazla olduğu ve yeni teknolojilere adapte olma hızı yüksek genç bir nüfusa sahip olan ülkemizde sesli kitap sektörü önemli bir potansiyel barındırıyor.

Genç çalışan kitlesi ve teknolojik altyapısıyla çağrı merkezi sektörü için de çeşitli platformlarda işbirliği olanakları sunan Sesli Kitap sektörünün Türkiye’de daha fazla gelişmesi, müşteri hizmetleri anlamında da uzun vadede çeşitli fırsatlar barındırıyor.

Audioteka Türkiye Genel Müdürü, Göktuğ Oğuz

Türkiye’de potansiyeli çok büyük bir alan

Dünya çapında yayıncılık trendlerden biri olan sesli kitap sektörünün Türkiye’deki potansiyelini ve yatırım olanaklarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Dünyada sesli kitap pazarı her sene en az %40 büyüyor. Bunun sebebi insanların kitap okumak istemesine rağmen çok da vakit bulamaması. Günlük koşuşturmalar, trafikte geçirilen zaman vb sebeplerle kitap okumak için her geçen gün daha az zamanımız kalıyor. Sesli kitap işte bu noktada devreye giriyor. Trafikte, spor yaparken, evde yemek yaparken, evde temizlik yaparken vs. birçok kullanım alanı var. Ama özetle el ve gözün meşgul olduğu durumlarda diyebiliriz. Türkiye’de büyük şehirlerde durum bundan farklı değil. İstanbul gibi bir yerde günde en az 2 saatinizi yolda geçiriyorsunuz. Dolayısıyla kitap dinlemek için oldukça fazla bir zamanınız oluyor. Normalde müzik dinliyoruz ve ruhumuzu besliyoruz ancak kitap sadece ruhumuzu değil, zihnimizi de besleyecektir. Türkiye’de potansiyeli çok büyük bir alan sesli kitap. Eğer zamanında radyo tiyatrosunun yarattığı deneyimi yaratabilirsek sesli kitaplar ve sesli tüm mecralar kendilerine ciddi bir alan bulabilirler.

Bizim özellikle belirlediğimiz bir hedef kitle yok. 12 kategoride kitabımız var ve bu 12 kategorinin altını iyi doldurmak istiyoruz.

Şu anda Audioteka platformları üzerinde sadece sesli kitap hizmeti sunuyoruz. Ancak yakın zamanda diğer sesli platformlarımızı da hayata geçirmeyi değerlendiriyoruz.

Çağrı merkezleri daha çok müşterinin sorununu giderip bir an evvel müşteriyi memnun etme hedefinde olan yerler. Sesin merkezde olduğu alan ancak daha bireysel bir yaklaşımı var. Ses teknolojileri müşterinin kendi sorununu gidermesi için sesli rehberler olarak değerlendirilebilir ancak müşteri genelde direkt sorununa çözüm istiyor olduğu için ve kültürümüz gereği, daha çok yüz yüze sesli konuşmayı tercih edeceklerdir.

Rengin Ağılönü, Çağrı Merkezleri Derneği, Yönetim Kurulu Başkanı

Çağrı merkezi çalışanları SesiMiras projesi ile görme engelliler için kitap seslendiriyor.

Çağrı Merkezleri Derneği olarak 2018 yılının Kasım ayında gerçekleştirdiğimiz geleneksel çağrı merkezi zirvemizde, kuruluşumuzun 10.yılını tüm sektörle birlikte kutlarken bir yandan da bizi çok heyecanlandıran SesiMiras projemizin lansmanını yaptık. Yüz binden fazla kişinin çalıştığı büyük bir sektörün temsilcisi olarak, üye kurumlarımızın katılımı ile en kıymetli hazinemiz olan sesimizi bugünden yarına miras bırakıyor, görme engelliler için kitap seslendiriyoruz. Herkes için eşit ve engelsiz bir yaşam hedefiyle çıktığımız bu yolda, yazılı bilgi kaynaklarını erişilebilir kılmaya katkı sağlayabileceğimize inanıyoruz.

Projemizi GETEM (Görme Engelliler Teknoloji ve Eğitim Laboratuvarı) ile iş birliği halinde gerçekleştiriyoruz ve üye kurumlarımızın da projemize dahil olmalarını sağlıyoruz. Sürecin hem GETEM hem de üyelerimiz tarafındaki tüm organizasyon ve koordinasyonunu dernek olarak biz yapıyoruz. GETEM yetkililerinin yönlendirmeleriyle seslendirilmesine ihtiyaç duyulan tüm yazılı bilgi kaynaklarını önce tespit, sonra da temin ediyoruz. Üyelerimiz bu kaynakları kendi lokasyonlarında sesli olarak okuyorlar ve belirlenen standartlara uygun kayıtları GETEM ile paylaşıyorlar.

Üyelerimizin ve çalışanlarımızın topluma, çevreye son derece duyarlı yaklaşımı bizi her zaman gururlandırmıştır. Bu projemizi de onların bu yaklaşımı ve desteği ile uzun yıllar sürdüreceğimize, pek çok kalbe dokunacağımıza gönülden inanıyorum ve emekleri için hepsine teşekkür ediyorum.

Sektör temsilcisi olarak başlattığımız SesiMiras projemiz ile ilk adımı attık. Üyelerimizin ve diğer çağrı merkezlerinin de bu alanda farklı boyutlardaki iş ortaklıklarını, kendi stratejileri paralelinde değerlendirerek çeşitli uygulamalar aracılığı ile hayata geçireceklerini düşünüyoruz.